Fotózz, ahogy neked tetszik

Meg lehet mondani, hogy egy adott témát, hogyan kell megörökíteni? Megfogalmazta valaki, hogy melyek a fotózásra érdemes témák? Ki döntheti el, hogy milyen a jó fotó és milyen a rossz?

Lépten-nyomon belefutok olyanba, aki nagyon megmondja a fenti kérdésekre a választ, pedig ezek szerintem nem egyértelműen megválaszolhatóak. Persze szét kell választani a fotózást művészetre és alkalmazott fotográfiára. Utóbbi esetben valóban szűkül a fotós mozgástere és lehetnek olyan pontok, amik valós szakmai elvárások, sőt jobb esetben megjelennek a megrendelői elvárások között is. De én most azzal foglalkozom, ahol a fotósnak van mozgástere. Tehát nem valami végrehajtó szerepet tölt be, hanem a saját elképzelése szerint alkot (akár magának, akár másnak).

Azt fotózz, ami neked tetszik

Értem ez alatt azt, hogy olyan fotózást vállalj el, amivel tudsz azonosulni. Mert ha ez nem történik meg, akkor az látszódni fog az eredményen. Fotózáskor a témához közel kell kerülni, meg kell ismerni, mert csak úgy lehet hitelesen megörökíteni. Ha pedig nem külső felkérésről van szó, akkor még bátrabban tegyünk félre mindent, amit nem tartunk elég érdekesnek. Egy kis online siker miatt ne fussunk a tipikusan népszerű fotótémák után. Nyilván egy virág, naplemente vagy egy szemrevaló hölgy igazi like cunamit fog indítani, de ezek gyakran nem a fotóra érkeznek, hanem az alanyra vagy tárgyra.

Terep-Rally, Veszprém
Terep-Rally, Veszprém

Úgy fotózz, ahogy neked tetszik

Amikor a fényképezést tanuljuk, akkor minden témához megkapjuk az instrukciókat. Ezt így kell, azt úgy kell. Mindannyian ismerjük ezeket a kijelentéseket: portrézzunk nagytelével, komponáljunk a harmadolóra, a horizont legyen vízszintes, a vonalak legyenek egyenesek, rekeszeljünk a maximális élességért. Az ilyen alapvető dolgok után pedig jönnek a “nagyon kreatív” képjavító ötletek a Petapixelről meg a hasonló oldalakról. Akik szeretnek általánosítani, azok erre mondják, hogy az effektes korszakba (vagy HDR korszakba) lépett a fotós: ilyenkor azt érezzük, hogy a nem túl érdekes képünk ezektől a trükköktől mégis annak tűnhet. Valójában akkor leszünk jó fotósok, amikor tudatosan félre tudjuk tenni a szabályokat meg az éppen trendi tippeket. Így lehet olyan képet készíteni, ami tartós lesz és valóban megérinti a nézőt.

Cintia, Sopron
Cintia, Sopron

Azzal fotózz, ami neked tetszik

Egyik jó barátom szokott minden vásárlási tanácsadást ezzel lezárni: azt válaszd, amelyik neked tetszik. Teljesen igaza van, felesleges szőrszálhasogatóan elemezni a specifikációkat, sőt mások véleményére is módjával hagyatkozzunk. Tipp: mindenki a sajátját fogja ajánlani. Válasszuk ki azokat az eszközöket, amik megfelelnek a célnak, majd tapogassuk meg és próbáljuk ki őket, nézzünk róluk videókat. Használat közben nem a plusz két megapixelen vagy az 1/3 fényértékkel tovább emelt ISO értéken fog múlni a jó kép (vagy csak nagyon ritkán), hanem azon mennyire jó érzés kézbe venni azt a gépet, milyen a kezelőfelülete, a menüje vagy az eszköz burkolata. Ha szeretjük használni vagy akár csak tapogatni a készüléket, akkor jobban el tudunk mélyülni a fotózásban és jó képeink lesznek.

The Battle of Souls forgatás
The Battle of Souls forgatás

 

Utcafotózás

Amikor ismerőseimmel a fotózás kerül szóba, olyankor ennél a műfajnál egy nagy kérdőjel szokott megjelenni a beszélgetőpartnereim homlokán.  Utcán fényképezni? Kevesen tudják mi is ez pontosan, pedig talán ez a legkézenfekvőbb és legelérhetőbb téma mindenki számára.

Mi is az az utcafotózás?

Nehéz megfogalmazni, ugyanis nincs rá pontos definíció. Nincs aki meghatározza, hogy mi ez, ahogy az elvárásokat sem fekteti le senki. Ennyit szoktak rá mondani: “Emberi élet dokumentálása publikus tereken.” Egy nagyon szigorú értelmezés szerint ezek csak elkapott pillanatok lehetnek, tehát az alanyt nem szabad még egy kicsit sem befolyásolni. Ezzel én nem értek teljesen egyet; addig nyugodtan kapcsolatot teremthetünk, amíg nem lesz mesterkélt az eredmény. Tágabb értelmezésben már az utcafotóhoz tartozik minden, ami az emberi élet és a modern társadalom őszinte megörökítése. Zsánerfotó, urbán fotó és utcafotó? A határok elmosódottak, elvégre mindegyiknek ugyan az a célja.

Henri Cartier-Bresson – Alex Webb
Henri Cartier-Bresson – Alex Webb

Hogyan érdemes elkezdeni?

Belépni az utcafotózás világába nagyon egyszerűnek tűnhet: elég csupán kimenni az utcára. A valóságban azonban nehezebb, mint gondolnánk. Itt nincsenek olyan szigorú témaköri szabályok, megrendelői elvárások és könnyedén elsajátítható módszerek. Az utcán nincs két egyforma pillanat vagy hangulat, és csak rajtunk múlik, hogy a nap végén mi kerül a memóriakártyánkra, filmünkre.

Fertőd, Sopron utcafotó
Az első utcafotóim, bár ekkor még nem is tudtam, hogy ez egy külön műfaj.

 

A fényképezőgép nem számít: Az a fontos, hogy nálunk legyen és ne akadályozzon minket. Tudom, hogy hajlamos vagyok minden területen azt hangoztatni, hogy a gép csak egy eszköz, de ez az utcafotónál hatványozottan igaz. Legyen kicsi, kompakt – elvégre cipelni fogjuk órákon át, vagy akár naphosszat – és mindig legyen kéznél. Nem kell profi felszerelés, nincs szükség rá, hogy az összes beállítás elérhető legyen. Csupán az alapokra lesz szükségünk: expozíciókorrekció, fókuszpont választás és esetleg rekeszválasztás. A tökéletes pillanatban ennél többet amúgy sem tudnánk átállítani. Másrészt a tudatos fotós sétálás közben az adott helyszínhez állítja a gépet, tehát felkészül: például a sikátor bejáratánál már felemeli az érzékenységet. Népszerűbb utcafotós gépek: mobiltelefon, távmérős filmes gépek, Olympus OM-D és PEN-F gépek, Fujifilm X100 széria, Panasonic GX széria, Sony A6000 és RX1 széria, továbbá a megkerülhetetlen Leica gépek.

Vivian Maier – William Klein
Vivian Maier – William Klein

 

Merjünk közel menni: Amikor az utcán fotózunk, akkor nemcsak egy témát, egy érdekes vagy szép dolgot akarunk megörökíteni, hanem a közeget, a hangulatot. Ezt úgy érhetjük el, hogy standard vagy széles látószögű objektívvel dolgozunk. Robart Capa ezt mondta: “Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel.”. Annak ellenére, hogy ezt sokan félreértelmezik – ugyanis ő nemcsak fizikailag értette, hanem arra is, hogy ismerjük meg a témát, amit fotózunk – , az utcán tényleg érdemes megfogadni.

Stuart Paton – Bernd Schaefers
Stuart Paton – Bernd Schaefers

 

A téma csak rajtunk múlik: Megoszlanak a vélemények arról, hogy a street fotónak mekkora a művészi értéke. Csupán értelmetlen kattogtatás? Szerintem ez csak rajtunk múlik. Van, aki a teljesen hétköznapi életet dokumentálja, viszont akad olyan is, aki kifejezetten a nem mindennapit keresi. Jobb lenne az egyik a másiknál? Nem hinném. Az a kérdés is gyakran felmerül, hogy egy-egy önálló kép mekkora értékkel rendelkezik. Itt sem tudok jó választ, mert csak rajtunk múlik, hogy mekkora hangsúlyt fektetünk a tartalomra, hogy mennyi gondolatot és érzelmet viszünk egy képbe vagy akár egy sorozatba.

Thomas Leuthard – Nicholas Goodden
Thomas Leuthard – Nicholas Goodden

 

Ez kinek éri meg? Pénzügyileg nagyon kevés embernek, de ha kicsit elvonatkoztatunk az anyagias világunktól, akkor bárkinek: a fizetség a folyamatos élmény és fejlődési lehetőség.  Ez kicsit drasztikusan hangozhat, de így van. Egy utcafotónál tényleg nincs megrendelő, ahogy az elkészült képet sem egyszerű eladni. Kevesen tudnak úgy megélni, hogy főállású street fotósnak hívják magukat. Ettől függetlenül némi pénzre lehet szert tenni oktatással, workshopok rendezésével vagy könyvkiadással. Sőt, a legnagyobb nevek akár saját márkás kiegészítőket is árulhatnak vagy akár szponzorokat is szerezhetnek maguknak. Azonban ha ez össze is jönne, akkor se felejtsük el, hogy honnan indultunk, és maradjunk alázatosak a téma iránt.

Eric Kim – Eolo Perfido
Eric Kim – Eolo Perfido

Mi a helyzet az emberi jogokkal?

Magyarországon jelenleg a jog nem vesz tudomást erről a művészi tevékenységről, teljesen ellehetetleníti azt. A jogi szabályozásunk azon a paranoid elképzelésen alapul, hogy egy ember kizárólag rosszindulatú céllal akarhat bárki mást lefényképezni az utcán. Jelenleg engedélyt kell kérnünk az alanytól a fénykép elkészítése előtt – amennyiben felismerhető lenne a képen – , ami valószínűleg azt is jelenti, hogy megszakítjuk azt a pillanatot, amiért meglőttük volna azt a képet. Voltak már ebből bírósági ügyek, és az a tapasztalat, hogy beleegyezésnek számít az arra utaló magatartás is. Tehát ha viselkedésünkkel jelezzük, hogy fényképeznénk és az illető észrevesz minket, de folytatja a tevékenységét, akkor nyugodtan kattintsunk.

Arra azonban ügyeljünk – a jogtól függetlenül is – , hogy előnytelen képet ne készítsünk másról. Itt is vannak íratlan etikai szabályok, amikhez tartani kell magunkat. Olyan szituációban ne fényképezzünk, amelyben fordított esetben mi sem örülnénk neki. Láttam már Budapesten utcafotós “workshopot”, ahol hajléktalant fotóztak. Ez leírhatatlanul nagy illetlenség és az elkövetők nem tisztelik a másik embert, pedig ahhoz, hogy jó képet készíthessünk embertársainkról, ahhoz tisztelet kell és őszinte érdeklődés.

Ne akarjunk előnytelen képet készíteni.
Arra törekszem, hogy ne legyek tolakodó és ne készítsek előnytelen képet.

Érdekel az utcafotó?

Bátran bekövethetsz Flickr-en és Instagram-on is, mert mindkettőre ilyen képeket töltök fel. Továbbá itt van néhány utcafotós magazin és közösség:

 

A kevesebb néha több

Az élet minden területén azt sulykolják belénk, hogy a több az jobb. A gyártók szeretnék elérni, hogy több fényképezőgépet és több tucat objektívet birtokoljunk. A képmegosztók arra ösztökélnek minket, hogy átláthatatlan mennyiségű fényképet töltsünk fel, a képek megosztása után pedig csak a lájkok számát nézzük. Mikor lett fontosabb a mennyiség a minőségnél?

Túl sok kép

Manapság elképesztő mennyiségű fényképet termelünk. Mivel a komolyabb képminőséget produkáló fényképezőgépek bárki számára elérhetőek, így szinte mindenki nyakában lóg egy. Emellett a nagy átlag számára már teljesen természetes, hogy bármikor, bármiről felvételt készíthet az okostelefonjával. Az emberek hajlamosak egy koncertet vagy előadást végigfotózni és videózni a hátsó sorból. Sokan a nyaralásukon több időt töltenek a látványosságok megörökítésével, mint azok csodálásával. Még egy esküvőn is a fél násznép a telefonja kijelzőjéről figyeli a meghitt pillanatokat.

A Canon felmérése alapján a vásárlóik 1/4-e havi 300 képnél is többet készít. Ha belegondolunk, hogy a vásárlók nagy részének ez csak hobbi – mellette munkája, családja és élete is van –, akkor ez a szám nagyon sok. Persze lehet mondani, hogy egy sportrajongó egy hétvégén a dupláját is ellövi ennek, de az már egy kirívó eset.

Sok turisztikai célpont már egyre határozottabban lép fel a fotós turisták ellen. A szobrokra mászó, szelfi bottal hadonászó nyaralók szinte mindenhol csak problémát okoznak. Persze nem mindenki önmagát akarja fényképezni, van aki egy-egy kiszemelt látványosságért megy. Ők azok, akik pár tucat képet megnéztek már arról a gyönyörű várról/hegységről/szökőkútról és utána élőben az állványukkal valahogyan befurakodnak a többi fotós közé. A végén elkészült képet úgy is ismeritek.

Prága

Előfordul, hogy ezt a rengeteg képet senki se nézi végig, talán még a készítő sem. Ha mégis megteszi, akkor biztosan elégedett lesz belőlük néhánnyal és a “sokat fotóztam” elnyomja a “jót fotóztam” érzést. A fent említett Canon felmérésben az is kiderült, hogy a fogyasztók 80%-a jónak vagy kiválónak tartja a saját fotós képességeit.

Törekedjünk a minőségre

A fent említett túlkapás – túl sok mindenről túl sok kép – rám is jellemző volt régen. Egy idő után, ahogy az életemben, úgy a fotózásban is tudatosan az egyszerűség felé fordultam. Annak ellenére, hogy mindig nálam van egy fényképezőgép, már nem fotózok le mindent. Nem akarok régi épületekről, bogarakról meg kockásliliomról készült képeket. Bőven nagy kihívás az emberábrázolás, ez az irány is egy végtelen hosszúságú tanulási folyamat. A szakmámban is megtanultam már, hogy akkor lehetünk igazán jók valamiben, ha specializálódunk.

Szabolcs Olympus E-M5
Olympus E-M5 + M.Zuiko 17mm F1.8 – nyaralást és fesztivált is fényképeztem már ezzel a kombinációval

A fotózásban “a kevesebb néha több” elvet úgy érhetjük el, ha:

  • nem akarunk mindent lefényképezni
  • időt töltünk korábbi fényképeink elemzésével
  • kevés, de jól összeválogatott felszereléssel rendelkezünk
  • csak olyan kiegészítőket használjuk, amikre feltétlenül szükségünk van
  • filmre fotózunk, vagy digitális esetén korlátozzuk az elhasználható expók számát
  • minden felvétel elkészítése előtt belegondolunk: biztos, hogy nem lehet jobban elkészíteni?
  • előre meghatározott céllal és elképzeléssel indulunk útnak
  • minimális felszerelést viszünk magunkkal: egy gépváz és egy objektív rengeteg dologra alkalmas
  • kevés képet publikálunk
  • kritikusak vagyunk magunkkal szemben
  • nem a visszajelzések mennyiségére, hanem minőségére koncentrálunk
  • nem a felszerelésünk korlátaival, hanem a sajátjainkkal foglalkozunk

Tévhitek a vízjelekkel kapcsolatban

Sokan a profi fotóssá válás egyik fontos lépcsőjének tartják azt a pillanatot, amikor vízjelet kezdenek használni a fényképeik megjelölésére. Ekkor kerülnek fel az XY Photography feliratok a képekre. Következzenek az ezzel kapcsolatos tévhitek:

Szabó Dorina
Szabó Dorina

A vízjeltől profinak tűnik a kép

Hogyan? Egy rosszul megválasztott felirattól, vagy logótól? Egyáltalán nem segít a fénykép megítélésén, inkább csak ront azon: emeli az elvárásokat a képpel szemben. A fényképnek önmagának kell közvetítenie a profizmust.

A vízjel segít elkerülni a lopást

Ha annyira jó az a fénykép, akkor semmi sem akadályozza meg a képlopást. A legtöbb vízjelet egy egyszerű vágással el lehet tüntetni, nehezebb esetben egy öt perces videóból elleshető trükkel le lehet szedni a képről. Másrészt, miért akarjuk felrakni az internetre? Valószínűleg mutogatni, akkor pedig törődjünk bele, hogy valaki a tudtunkon kívül fogja saját céljaira használni. Nekem is landolt már képem a tudtom nélkül más oldalakon, sőt néhány képem komoly karriert futott be a háttérképek világában. Ilyenkor általában a modell nevét megemlítették, de az enyémet nem. Természetesen pozitív példa is volt már, amikor blogokra, bejegyzésekhez illusztrációnak kérték el képemet.

A vízjel segít reklámozni

Logikusnak hangzik, de sajnos ez sem állja meg a helyét. Egy jelöletlen fényképet szívesebben osztanak meg az emberek, így egy vízjeles kép esetenként jóval kisebb közönséget érhet el.

Prága
Prága

Nem tudok érvet felhozni a fényképeink vízjelezése mellett, főleg olyat nem, amiért cserébe megéri esztétikailag elrontani őket. Gondoljunk csak bele, hogy hány értékelhető képet vágtak már haza a képre erőltetett XY Photography feliratok.

Használj fix objektívet!

A digitális korszak óta a kompakt fényképezőgépeket úgy akarják eladni, hogy melyik tud magasabb felbontást és melyiknek nagyobb a zoom átfogása. Ehhez hasonlóan a cserélhető objektíves gépeket is döntő többségben különféle standard zoom lencsékkel árusítják.

A marketingtől elcsábulva a kezdő fotósok is gyakran azt hiszik, hogy egy nagyobb átfogású objektívvel több és több dolgot tudnak megörökíteni. Pedig nem is fontos mindent lefényképezni, főleg nem úgy, ahogy egy ilyen objektívvel tennénk. Érdemes megfontolni a fix fókusztávolságú objektíveket az alábbi előnyök miatt:

Kisebbek és könnyebbek

Kevesebb lencséből állnak, egyszerűbb a szerkezetük és kevesebb meghibásodásra hajlamos mechanika van bennük. Túrázás, sétálás, városnézés közben kevésbé húzzák a nyakunkat vagy vállunkat. Kicsi objektívekkel akár egy egész napot sem lehetetlen végigfotózni.

Forrás: http://camerasize.com/compact/
Egy példa arra, hogyan válthatunk ki egy zoom objektívet kisebb és fényerősebb fixekkel. Forrás: http://camerasize.com/compact/

Nagyobb a fényerejük

Azaz tágabb a rekesz, vagyis alacsonyabb F értékkel dolgozhatunk. Ez azt jelenti, hogy több fényt enged a szenzorra és így kevésbé kell növelni az érzékenységet, továbbá szűkebb lesz az élességtartományunk. Igen, ez mindenki kedvence: fényerős fix objektívekkel lehet könnyedén elmosni szinte mindent a képen.

Szebb a rajzolatuk

Mivel egyszerűbb a szerkezetük és csak egy fúkusztávolságon kell üzemelniük ezért törvényszerűen szebb a rajzolatuk, élesebbek. Egy átlagos zoom általában a teljes tartományának 70-80%-án ad elfogadható eredményt, ezzel szemben egy fix az egyetlen tartományában nagyságrendekkel szebb eredményt ad.

Olcsóbbak

Persze nem a legolcsóbb zoom objektíveknél, hanem azoknál amikhez mérni illik őket. Tehát ha megfelelően fényerős, szebb zajzolatú (ezeket hívják általában professzionális zoomnak) zoom objektívet szeretnénk, akkor minden rendszer esetén mélyen a pénztárcánkba kell nyúlnunk.

Prága
Utcafotózáshoz az Olympus M.Zuiko 17mm F1.8 a kedvencem.

Kreatívabbá tesznek

Ez talán a legfontosabb! Elveszi azt a kényelmet, hogy egyhelyből állva csak pásztázzunk és zoomolgassunk, mint valami unatkozó biztonsági őr. Egy fix fókusztávolságú objektív eléri, hogy közelebb menjünk, vagy épp távolodjunk a témánktól. Egy ilyen inger után már nagyobb valószínűséggel fogunk oldalra is menni. Végül akár körbe is járjuk azt, amit le szeretnénk fényképezni. Továbbá a fix fókusztávolsághoz fix perspektíva is tartozik, amit idővel elkezdünk megismerni, és ez segít a fényképeink megtervezésében. Nem komoly tervezésre gondolok, csak arra a pár pillanatra, amit az exponáló gomb lenyomása előtt végzünk. Ezen felül nem a zoom mértékének váltogatásával próbáljuk majd kreatívvá varázsolni a fotóinkat, hanem nekiállunk kompozíciókban gondolkodni.

Szóval mindenkinek ajánlom, hogy egy standard fókusztávolságú fix objektívet próbáljon ki.

Rossz idő van? Irány a szabadba!

Nyáron a verőfényes napsütésben gyakran hallom másoktól, hogy “ilyen jó időben jó lehet fényképezni, elvégre jók a fények”. Ez nem így van. A nyári napsütésben (főleg délben) igazából nehéz esztétikus képet készíteni.

Ha fényképezésről van szó, akkor szeretem a telet és az őszt is. Ilyenkor mindig alacsony szögben érkezik fény és így mindig érdekesen világítja meg a környezetet. Továbbá a táj is sokkal változatosabb. Persze, jó nézni nyár elején a csupa zöld, élő természetet, de én legalább ennyire szeretem a téli kopár tájat is. Ilyenkor a hóesésnek hála nincs két egyforma nap.

Elmondhatjuk, hogy a rossz idő kifejezetten jó a fotós számára. Tavaly ilyenkor Tündivel a közeli erdőben sétáltunk. Körülöttünk kopár fák, a talpunk alatt egy kevés hó volt. A hidegtől pocsolyák és a közeli kis folyóág is befagytak. Ebbe a téli világba sütött be a nap, és festett aranyra mindent, amit csak tudott.

Tündi, erdő, tél

Ezen kívül nagyon jó fotós “eszköz” lehet még a köd is. Eltakar, misztikus és segít leválasztani a témát a háttérről. A meglévő fényeket nagyon szépen tompítja, legyen szó a napról vagy akár a város fényeiről. Ilyenkor attól sem kell tartanunk, hogy a készülendő kép egyes részei kiégnek vagy bebuknak, ugyanis a kép legvilágosabb és legsötétebb részei között kisebb lesz a különbség. Mostanában Instagramra több ködös kép is készült.

Instagram köd

Linkek:

Back to top