Mire használjuk az Instagramot?

Nagyon sokan fent vagyunk Instagramon, de nem mindannyian ugyanabból az okból. Az eredeti, egyszerű ötletből mostanra a Facebook-birodalom egyik fontos alappillére lett, és ugyanígy bővültek a felhasználók körei is.

Az Instagram sikere talán egyszerűségének tudható be: mivel nem akarták egy asztali alkalmazás vagy weboldal tudását belezsúfolni, ezért az nagyon kevés funkcióval rendelkezik. Viszont ez a kevés funkciója könnyen kezelhető. A sikerhez valószínűleg hozzájárultak a szűrők is, amikkel unalmas felvételeinkből rögtön hangulatos képeket varázsolhattunk.

Közösségi oldal

Igen, ez is közösségi oldal. Eleinte fotós közösségi oldalnak indult, de most már nem csak a fotózás iránt érdeklődőknek szól. Egy lapon emlegetik a Facebookkal, Tumblrrel és a Twitterrel. Akinek az ismerősei fent vannak, minden bizonnyal külső és talán belső késztetést is érez arra, hogy regisztráljon. Mindenki látni szeretné, milyen fotót posztol az ismerőse.

Reklámfelület

Ahol közösség van, ott hirdetők is vannak. Mondhatni évekkel azelőtt, hogy az Instagram tényleges hirdetési opciókkal jelentkezett volna, már tele volt cégekkel a hálózat. Helyi nyereményjátékokkal, állandó termékfotókkal és instant kedvezményekkel jelentek meg. Most pedig a Facebook elindította azt a folyamatot, aminek a végén az Instagram kezdőoldalunk is tele lesz nekünk szánt hirdetésekkel és mindenféle cégek ajánlataival.

Fotós oldal

Nagyon sok fotós megjelent az Instagramon azért, hogy eggyel több helyen mutogassa a fényképeit. Gyakran ugyanazokat a fényképeket posztolják, amiket már máshova is feltöltöttek, ritkább esetben pedig werk fotókkal jelentkeznek. Utóbbi még jópofa, egy kis bepillantást mutat a munkájukba és életükbe. Azonban sokan tényleg csak arra használják, hogy a félmilliós gépükkel készített képeiket 1080×1080 pixelbe (korábban ennél is kisebbek voltak a képek) és néhány colba zsugorítsák.

Mobilfotós közösség

Szerencsére népes számú csoportot alkotnak azok, akik az Instagramot egy külön szociális körnek tartják, és oda dedikált tartalmat készítenek. Jobbára a telefonjaikkal. Én is ebbe a kategóriába tartozom.

Ha jól emlékszem az Instagram volt az első olyan platform, ahol nem akartam mindent megmutatni, hanem egy koncepciót követve, dedikált, vagy válogatott tartalmat raktam oda. A koncepció kifejezés talán túlzás, de a szabályom az, hogy csak fekete fehér képet rakok fel. Az elhatározást három dologgal támasztottam alá:

  1. A telefonok szenzora nagyon zajos, ami fekete fehér képeknél kevésbé zavaró (sőt, inkább előnyös is).
  2. Meg akartam tanulni jobban használni a monokróm látásmódot.
  3. Ki akartam deríteni, hogy egy koncepció vezérelt profil hogyan teljesít.

Az Instagram köré épült szolgáltatások, alkalmazások, közösségek azóta egy hatalmas világot alkotnak. Én is már a képeket a VSCO Cam-mal dolgozom fel, asztali gépről a Pixsta vagy az Iconosquare segítségével böngészem és rendeltem már képeket az Origramiról.

Instagram vscohu umcollective bnwhungary
vscohun – @martonnovak1 | umcollective – @lovishecho | bnwhungary – @baraarts

Ajánlott közösségek:

Miért nem fontos a képminőség?

Amikor emberek a fényképezésről beszélgetnek, tanácsot kérnek vagy éppen eszközök után kutatnak, akkor mindig a képminőség a leggyakrabban elhangzó kifejezés. Legyen minél élesebb, zajmentesebb, tágabb dinamikatartományú, legyenek szépek a színek és legyen minden tökéletes. Tényleg ennyire fontos a jó képekhez a tökéletes képminőség?

Nem, nem feltétlenül. És mondom ezt úgy, hogy rajongója vagyok a jobb képminőséget adó felszereléseknek. Például elképesztőnek tartom, ahogy a Sony – Carl Zeiss páros minden eddiginél szebb képet produkáló rendszert tett le az asztalra, és minden alkalommal ámulattal nézem a középformátumú gépek által készített képeket. A saját felszerelésemet is a kis méret mellett az elérhető legjobb képminőség jegyében válogattam össze: prémium minőségű fix objektívek, alacsony képzaj és tökéletesen pontos autofókusz-rendszer.

Prága Tündi
Filmre fotózva

Ahhoz, hogy egy fotó esztétikus legyen, nem a képminőség a legfontosabb tényező. A jó kép akkor is működhet, ha zajos vagy enyhén életlen. Sok esetben a jó kompozíció, erős mondandó, szokatlan nézőpont vagy megfelelően megválasztott kontraszt elég ahhoz, hogy működjön egy kép. Miért? Azért, mert a kép által kiváltott érzésnek legalább akkora ereje van, mint az ábrázolás minőségének. Általában a kettő együtt adja a jó képet, de amikor az egyik gyengébb, akkor a másiknak kompenzálnia kell a hiányosságot.

Ha belegondolunk, akkor ma már szinte mindegy, hogy milyen eszközzel fényképezünk. Ha éppen nincs szükségünk szűk mélységélességre, akkor egy kis szenzoros géppel is jó eredményt érhetünk el, sőt, már a telefonunkkal is: Instagramon 1080 x 1080 pixel méretű fényképeket nézegetünk az 5-6 colos kijelzőkön. Ha mindenáron fényképezőgépet akarunk használni, akkor ne feltétlenül a képminőség alapján válasszunk, annál sokkal fontosabb, hogy örömmel vegyük kezünkbe a gépet. Lényeges, hogy kézre álljon, jó legyen a tapintása, számunka logikus legyen a menürendszere.

instagram-utca
https://www.instagram.com/locsmandisz/

Ahogy én látom, a fotósok nem a valóságot akarják bemutatni (hiába mondja mindenki ezt). Valaki a valóságnál többet, valaki pedig kevesebbet. Sokan azzal próbálják felhívni magukra a figyelmet, hogy egyre nagyobb odafigyeléssel dolgoznak az elérhető legjobb képminőségen. Erre törekednek az eszközök válogatásánál és a fénykép feldolgozásánál is. Ilyenkor végeredményként előfordulhatnak túlkapások is: agyon HDR-ezett, túlélesített, túlretusált képek. Ezek már nem a valóságot mutatják be, nem életszerűek. De ugyanígy a szándékosan lerontott minőségű képek is torzítják a valóságot. Például, amikor régebbi technikához nyúlunk, vagy direkt nem ideális beállításokat használunk, esetleg filmszimulációval módosítjuk a képet.

Amíg magunknak fényképezünk, addig ne az elkészült kép minősége legyen a legfontosabb, helyette inkább merüljünk el a készítés folyamatában. Mindenki használjon olyan eszközt, eljárást, amihez kedve van. Az eredményen pedig ne aggódjunk. Létezik rossz képminőség, de az ritka, hogy elrontana egy jó fényképet.

Rossz idő van? Irány a szabadba!

Nyáron a verőfényes napsütésben gyakran hallom másoktól, hogy “ilyen jó időben jó lehet fényképezni, elvégre jók a fények”. Ez nem így van. A nyári napsütésben (főleg délben) igazából nehéz esztétikus képet készíteni.

Ha fényképezésről van szó, akkor szeretem a telet és az őszt is. Ilyenkor mindig alacsony szögben érkezik fény és így mindig érdekesen világítja meg a környezetet. Továbbá a táj is sokkal változatosabb. Persze, jó nézni nyár elején a csupa zöld, élő természetet, de én legalább ennyire szeretem a téli kopár tájat is. Ilyenkor a hóesésnek hála nincs két egyforma nap.

Elmondhatjuk, hogy a rossz idő kifejezetten jó a fotós számára. Tavaly ilyenkor Tündivel a közeli erdőben sétáltunk. Körülöttünk kopár fák, a talpunk alatt egy kevés hó volt. A hidegtől pocsolyák és a közeli kis folyóág is befagytak. Ebbe a téli világba sütött be a nap, és festett aranyra mindent, amit csak tudott.

Tündi, erdő, tél

Ezen kívül nagyon jó fotós “eszköz” lehet még a köd is. Eltakar, misztikus és segít leválasztani a témát a háttérről. A meglévő fényeket nagyon szépen tompítja, legyen szó a napról vagy akár a város fényeiről. Ilyenkor attól sem kell tartanunk, hogy a készülendő kép egyes részei kiégnek vagy bebuknak, ugyanis a kép legvilágosabb és legsötétebb részei között kisebb lesz a különbség. Mostanában Instagramra több ködös kép is készült.

Instagram köd

Linkek:

A tökéletes ajándék egy fotósnak?

Fotós ismerőseinket meglepni egy jó ajándékkal sosem egyszerű. Vegyünk nekik egy könyvet vagy kiegészítőt? Sajnos nem tudhatjuk, hogy pontosan mire vágynak a sok ezer opció közül.

A legjobb, ha nem próbáljuk meg kitalálni, hogy éppen milyen memóriakártyára vagy átmenetes szűrőre van szükségük. Ezeknek a felkutatását jobb rájuk hagyni. Ha mégis fotós ajándékot szeretnénk venni, akkor érdemes a régi gépek között szétnézni. A kedvenc márkájából egy régi filmes gépnek biztosan örülne. Persze még így is rengeteg opció marad. Kompakt, tükrös vagy távmérős legyen? Melyik tetszene neki?

A legjobb megoldás egy régi instant filmes kamera. Egy Polaroid. Ezeket a készülékeket már nagyon olcsón beszerezhetjük és biztosan mindenki örülne egynek. Akkoriban igazi csodának számítottak, és a kultúrára gyakorolt hatásuk még mindig nagyon erős. Gondoljunk csak a Memento című filmre vagy az Instagramra. Igen, az insta logója, neve, szűrői és alapötlete is az instant filmes gépektől származnak.

Polaroid

A Polaroid cég azóta sajnos csődbe ment, és a márkanév már más kezében van. Az eredeti Polaroid instant filmek gyártását is leállították. Azonban az Impossible Project célja az, hogy az eredeti filmek másolata továbbra is elérhető legyen. Készülékeket már alig 3-4 ezer forintért is találhatunk használtan, továbbá a Polaroid is gyártja az eredeti gépek másolatait.

Persze nemcsak a Polaroid féle instant filmes rendszer létezik, hanem alternatívának ott van a Fujifilm által készített Instax is.

Linkek:

Back to top