Fotózzunk filmre!

Sokak szerint a mai digitális technika mellett már labdába sem rúghat a film. Ez több szempontból is így van, de attól még bőven van okunk filmet használni.

A digitális technika megjelenése felborította a korábban megszokott rendet: teljesen új munkafolyamatot követelt meg, szakmai vitákat indított, problémákat oldott meg (miközben új problémákat generált) és átalakította a gyártók piaci eloszlását is. Például a Canon a gyors és jól kivitelezett váltásnak köszönheti vezetői pozícióját (és nem azért, mert jobb rendszer lenne, mint a többi), miközben a Contax kiszállt a piacról, a Minoltát felvásárolta Sony, az Olympus és a Pentax pedig a periféria szélére sodródtak. Csak néhány nagyobb márkát említettem, de jól látható, hogy a teljes piacot felborította a váltás.

Fényképezés filmre
Fényképezés filmre

Érdemes filmre fotózni?

A két technológia közti képzeletbeli mérleg nyelve végül az újabb felé billent. A digitális képérzékelőkkel olcsóbb, egyszerűbb és megbízhatóbb lett a fotózás. És talán pont ez, amitől néhányak szemében még jobban felértékelődött a film. De miért is jó az analóg módszer?

Jobb dinamikatartomány

Direkt nem írtam nagyobbat, mert nehezen összehasonlítható a kettő. Az azonban biztosan látszik, hogy a film nagyon jól bírja ha több fényértékkel sötétítünk vagy világosítunk rajta. Továbbá az exponált kép esetén a kiégett részeken is vannak részletek, amik éppen elegendőek ahhoz, hogy ne legyenek zavaróak. Persze ezek a tulajdonságok filmenként eltérnek (a magasabb érzékenységű filmtekercs általában alacsonyabb dinamikatartományú, de ugyan ez igaz az elektromos képérzékelőkre is, ahol az ISO érték növelésével ugyan ezt tapasztalhatjuk).

Nóri Sopronban

Lelassít, elgondolkodtat

A memóriakártyákon több száz vagy több ezer fénykép is elfér, ezzel szemben egy tekercs átlagos filmre csak 36 kocka fér el (nagyobb formátum esetén akár ennél is kevesebb). A film használata kicsit körülményesnek tűnhet, mert minden tekercs pénzbe kerül, minden exponálás után léptetni kell a filmet (egyszerűbb és régebbi fényképezőgépek esetén) és egy befűzött tekercsen minden képkocka azonos ISO értékű. Ha valaki filmet használ, akkor nem teheti meg, hogy több száz fotót készít feleslegesen. És ez jó dolog! Rákényszerít arra, hogy meggondoljuk és eltervezzük a képkockát: jók-e a beállítások, jó szögből nézzük-e, előnyösen van-e beállítva a téma? Segít abban, hogy a mennyiség helyett a minőségre koncentráljunk.

Kiszámíthatatlan

Digitálist használva minden egyes exponálás között ellenőrizhetjük az elkészült képet (elektronikus keresőt használva már elkészítés előtt is látjuk) és lehetőségünk van rögtön javítani a hibánkat majd újrapróbálkozni. Ez olyan hatalmas segítség, ami kicsit unalmassá is teszi az egészet. Film esetén legalább egy-két órát (de tipikus esetben napokat vagy heteket is) várni kell, mire viszont láthatjuk a képeket. És ha rossz záridővel fotóztuk végig a tekercset? Az pech. Már önmagában ez ad egy bizonytalanságot a folyamatnak, de ha többet szeretnénk, akkor az is csak rajtunk múlik. Vásárolhatunk több tíz éves gépeket, amelyek talán már nem is funkcionálnak megfelelően. A felhasználható filmek is máshogy viselkedhetnek márkától, típustól, érzékenységtől vagy akár a gyártás időpontjától függően. Sokan kísérleteznek lejárt tekercsek használatával és egészen furcsa színes foltokat kapnak eredményül. A hívás pedig a legnagyobb rizikófaktor, főleg ha magunk végezzük: ha nem megfelelő ideig öblögetjük a hívó folyadékban, vagy nem ideális hőmérsékletű kemikáliákkal dolgozunk, akkor torzulnak a negatívok. Ez a bizonytalanság az, ami izgalmassá és érdekessé teszi az egész folyamatot.

Szombathely

Amíg keveset használod, addig olcsó

Amíg valaki kevés fényképet készít, addig a filmes rendszer használata rendkívül olcsó is lehet. Használtan már pár ezer forintért kaphatunk gépeket: nemcsak kompaktokat (2.000 – 5.000 Ft), hanem cserélhető objektíves távmérős vagy tükörreflexes gépeket is (5.000 – 10.000 Ft), amikhez ugyancsak pár ezer forintért objektíveket is vehetünk. Nagyon kedvező áron lehet használt Zenit, Minolta és Olympus rendszereket szerezni. Ezekbe a filmek is már 1.000 – 1.500 Ft-tól kaphatóak, amiket 1.500 – 2.000 Ft-ért már elő is hívnak és szkennelnek vagy nyomtatnak nekünk. Ha soknak találjuk a hívás díját, akkor elvégezhetjük magunknak: néhány eszköz beszerzése (10.000 – 15.000 Ft) után már anyagáron dolgozhatunk, amivel 500 – 600 Ft-ba kerül egy tekercs. Ezek a kisfilmes árak, amit manapság Full Framenek hívunk. Tegyük hozzá, hogy ha valaki a kiváló minőséget keresi, akkor itt is el tudnak szaladni az árak.

Ha kedvet kaptál, akkor írj, kérdezz bátran!

Miért nem fontos a képminőség?

Amikor emberek a fényképezésről beszélgetnek, tanácsot kérnek vagy éppen eszközök után kutatnak, akkor mindig a képminőség a leggyakrabban elhangzó kifejezés. Legyen minél élesebb, zajmentesebb, tágabb dinamikatartományú, legyenek szépek a színek és legyen minden tökéletes. Tényleg ennyire fontos a jó képekhez a tökéletes képminőség?

Nem, nem feltétlenül. És mondom ezt úgy, hogy rajongója vagyok a jobb képminőséget adó felszereléseknek. Például elképesztőnek tartom, ahogy a Sony – Carl Zeiss páros minden eddiginél szebb képet produkáló rendszert tett le az asztalra, és minden alkalommal ámulattal nézem a középformátumú gépek által készített képeket. A saját felszerelésemet is a kis méret mellett az elérhető legjobb képminőség jegyében válogattam össze: prémium minőségű fix objektívek, alacsony képzaj és tökéletesen pontos autofókusz-rendszer.

Prága Tündi
Filmre fotózva

Ahhoz, hogy egy fotó esztétikus legyen, nem a képminőség a legfontosabb tényező. A jó kép akkor is működhet, ha zajos vagy enyhén életlen. Sok esetben a jó kompozíció, erős mondandó, szokatlan nézőpont vagy megfelelően megválasztott kontraszt elég ahhoz, hogy működjön egy kép. Miért? Azért, mert a kép által kiváltott érzésnek legalább akkora ereje van, mint az ábrázolás minőségének. Általában a kettő együtt adja a jó képet, de amikor az egyik gyengébb, akkor a másiknak kompenzálnia kell a hiányosságot.

Ha belegondolunk, akkor ma már szinte mindegy, hogy milyen eszközzel fényképezünk. Ha éppen nincs szükségünk szűk mélységélességre, akkor egy kis szenzoros géppel is jó eredményt érhetünk el, sőt, már a telefonunkkal is: Instagramon 1080 x 1080 pixel méretű fényképeket nézegetünk az 5-6 colos kijelzőkön. Ha mindenáron fényképezőgépet akarunk használni, akkor ne feltétlenül a képminőség alapján válasszunk, annál sokkal fontosabb, hogy örömmel vegyük kezünkbe a gépet. Lényeges, hogy kézre álljon, jó legyen a tapintása, számunka logikus legyen a menürendszere.

instagram-utca
https://www.instagram.com/locsmandisz/

Ahogy én látom, a fotósok nem a valóságot akarják bemutatni (hiába mondja mindenki ezt). Valaki a valóságnál többet, valaki pedig kevesebbet. Sokan azzal próbálják felhívni magukra a figyelmet, hogy egyre nagyobb odafigyeléssel dolgoznak az elérhető legjobb képminőségen. Erre törekednek az eszközök válogatásánál és a fénykép feldolgozásánál is. Ilyenkor végeredményként előfordulhatnak túlkapások is: agyon HDR-ezett, túlélesített, túlretusált képek. Ezek már nem a valóságot mutatják be, nem életszerűek. De ugyanígy a szándékosan lerontott minőségű képek is torzítják a valóságot. Például, amikor régebbi technikához nyúlunk, vagy direkt nem ideális beállításokat használunk, esetleg filmszimulációval módosítjuk a képet.

Amíg magunknak fényképezünk, addig ne az elkészült kép minősége legyen a legfontosabb, helyette inkább merüljünk el a készítés folyamatában. Mindenki használjon olyan eszközt, eljárást, amihez kedve van. Az eredményen pedig ne aggódjunk. Létezik rossz képminőség, de az ritka, hogy elrontana egy jó fényképet.

A tökéletes ajándék egy fotósnak?

Fotós ismerőseinket meglepni egy jó ajándékkal sosem egyszerű. Vegyünk nekik egy könyvet vagy kiegészítőt? Sajnos nem tudhatjuk, hogy pontosan mire vágynak a sok ezer opció közül.

A legjobb, ha nem próbáljuk meg kitalálni, hogy éppen milyen memóriakártyára vagy átmenetes szűrőre van szükségük. Ezeknek a felkutatását jobb rájuk hagyni. Ha mégis fotós ajándékot szeretnénk venni, akkor érdemes a régi gépek között szétnézni. A kedvenc márkájából egy régi filmes gépnek biztosan örülne. Persze még így is rengeteg opció marad. Kompakt, tükrös vagy távmérős legyen? Melyik tetszene neki?

A legjobb megoldás egy régi instant filmes kamera. Egy Polaroid. Ezeket a készülékeket már nagyon olcsón beszerezhetjük és biztosan mindenki örülne egynek. Akkoriban igazi csodának számítottak, és a kultúrára gyakorolt hatásuk még mindig nagyon erős. Gondoljunk csak a Memento című filmre vagy az Instagramra. Igen, az insta logója, neve, szűrői és alapötlete is az instant filmes gépektől származnak.

Polaroid

A Polaroid cég azóta sajnos csődbe ment, és a márkanév már más kezében van. Az eredeti Polaroid instant filmek gyártását is leállították. Azonban az Impossible Project célja az, hogy az eredeti filmek másolata továbbra is elérhető legyen. Készülékeket már alig 3-4 ezer forintért is találhatunk használtan, továbbá a Polaroid is gyártja az eredeti gépek másolatait.

Persze nemcsak a Polaroid féle instant filmes rendszer létezik, hanem alternatívának ott van a Fujifilm által készített Instax is.

Linkek:

Back to top