Mi alapján válasszuk ki az esküvői fotósunkat?

Egy korábbi bejegyzésben ahhoz adtunk tippeket, hogy mi alapján érdemes elkezdeni a keresést. Ha túl vagyunk az első válogatáson, passzol a stílus és megvan a szimpátia, akkor jöhet a következő kis lista, ami alapján tovább lehet szűkíteni a kört.

Esküvői fotósoknál szerencsére van néhány szempont, ami alapján könnyen eldönthető, hogy érdemes-e felfogadni az illetőt:

Portfólió: Értelemszerűen mindenki a legjobb munkáival szereti hirdetni magát, éppen ezért nem szerencsés, ha csak ömlesztett galériát tudunk megnézni. Aki szinte csak kreatív fényképeket mutat a portfóliójában, az valószínűleg azért teszi ezt, mert a többi eseményen készült fotók nem ütik meg a mércét. A beállított portrék készítése a legkönnyebben betanulható része az esküvőfotózásnak, a szertartásokon és a lagziban jön ki igazán az, hogy mennyit ér egy fotós. Érdemes olyan szolgáltatókat keresni, akik kérés nélkül sem félnek megmutatni egy-egy teljes eseményt bemutató anyagot.

Weboldal: Sokan azt hiszik, hogy elég egy Facebook oldal vagy egy Instagram fiók, és már el is van intézve az online jelenlét. A közösségi média remek marketingeszköz, de nem helyettesíti a weboldalt. Egy igényes weboldal több százezer forintba is kerülhet, de a portfólió csak a célnak megfelelő online felületen lesz a legjobban áttekinthető. Ami még lényeges, hogy van néhány, törvény szerint kötelező eleme is a a weboldalaknak: az üzemeltető nevét és elérhetőségeit, a vállalkozás telephelyének címét, az adószámot és egyéb információkat is fel kell tüntetni. Ezáltal rendelkezésre áll a szolgáltatókról minden szükséges információ egy gyors ellenőrzéshez. Ha ezeket nem találjuk meg, akkor kérdezzünk rá nyugodtan, hiszen ezek nyilvános adatok.

Információk: Amennyiben a „Rólam” aloldal teljes tartalma egy telefonszámra és e-mail címre korlátozódik, akkor jobb, ha elgondolkodunk. Ha valaki nem akar megtéveszteni minket, akkor legalább azt megemlíti, mióta dolgozik a szakmában, de az is sokat segít a döntésben, ha röviden ismerteti az egyéni stílusát, munkamódszerét, eddigi eredményeit. Talán a legfontosabb mégis az, hogy kiírja az adószámát, ami alapján ellenőrizhető a vállalkozás: van-e engedélye, nincs-e tartozás vagy folyamatban lévő bírósági ügy. A vállalkozás adatain kívül ajánlott árakat is feltüntetni egy szolgáltatói weboldalon. Ha egy óradíj vagy körülbelüli árkategória sincs kiírva, akkor jobb, ha továbblépünk, mert aki hasraütés-szerűen ad árajánlatot, az valószínűleg más téren sem lesz korrekt.

Felszerelés: Még ha nem is értünk hozzá igazán, akkor is nézzünk utána, hogy rendelkezik-e az illető a megfelelő mennyiségű és minőségű felszereléssel. Egyedül dolgozó fotós esetén legalább 2 gépvázra, és 2-3 jó minőségű objektívre van szükség. Nem kell a lehető legdrágább eszközökkel dolgozni, de a belépő kategóriás, olcsó holmik biztosan nem megfelelőek erre a típusú munkára. Kérdezzünk rá nyugodtan, már a válaszadás stílusából is sok minden kiderülhet.

Képek feldolgozása: Ha azt olvassuk, hogy az összes átadott fénykép közül csak a fotók bizonyos százaléka, vagy csak a beállított/kreatív fotók kapnak retust, akkor azonnal lépjünk tovább. Retus alatt nem a porcelánbaba kinézetű bőr és az “alakformálás” értendő, a képek bármilyen (színbeli, tartalmi stb.) utólagos korrekciója ide tartozik. Teljesen szakmaiatlan és elfogadhatatlan úgy átadni egy digitális fényképet, hogy az nincs utómunkázva. Ezért van az, hogy egy minőségi munkára minimum 2-4 hetet várni kell, akik néhány nap alatt elkészítik a teljes anyagot, biztosan nem végeznek alapos munkát. A gépekből kieső nyers állomány félkész anyag, a fényképezőgépek által ezekből generált .JPEG fálj átadása sem megoldás. A különböző szituációkból adódó eltérések, a hibák és a színek csak megfelelő fotófeldolgozó programmal korrigálhatóak jól.

Szerződés és számla: Miután megkaptuk a kért ajánlatot, akkor lehet továbblépni a szerződésre. Online kérhetünk szerződésmintát átolvasásra, ha ezt a fotós nem ajánlja fel, akkor mindenképpen kérdezzünk rá. Fontos, hogy szerződés áttekintése nélkül soha ne bízzunk meg senkit és a foglalóról is kapjunk/kérjünk számlát. Amennyiben a későbbiekben bármilyen probléma lenne, szerződés és számla nélkül nehezen bizonyítható az igazunk. A szolgáltatót és a megbízót is egyaránt védi, hiszen mindkét irányból jöhet olyan probléma, ami miatt esetlegesen a hatóságokhoz kell fordulni. A szerződésnek tartalmaznia kell a vállalkozó adatait (adószám, cégjegyzékszám stb.), amit nyugodtan ellenőrizzünk le, mert magánszeméllyel szolgáltatásról nem köthető érvényes szerződés.

Ha e szempontok alapján megpróbáljuk tovább szűkíteni a megfelelő stílusú és az elképzeléseinkhez passzoló fotósokat, akkor nagy meglepetés nem érhet minket. Véletlenül se csak az árak alapján hozzuk meg a végső döntést, hiszen kevesebb pénzért is találhatunk remek szakembert, ugyanakkor százezreket is el lehet költeni nagy csalódásokra.

Niki és Ádám esküvő Zalaegerszeg

Mikre figyeljünk a csomagajánlatoknál?

Természetesen ettől függetlenül az ár is nagyon fontos tényező a választásnál. A lényeg, hogy ne a “szolgáltatás díja / átadott képek darabszáma = érték” egyenlettel próbáljuk meg eldönteni, hogy ténylegesen mit kapunk a pénzünkért. Nem akkor járunk jól, ha az összes elkészült (akár 1500-2000 db) feldolgozatlan képet átadja a fotós.  Összeírtuk néhány pontban, hogy milyen információkat érdemes összevetni:

  • Esemény szerinti vagy munkaóra szerinti a díjazás? Óradíj esetén mi a szabályozása az időtúllépésnek?
  • A kreatív fotózás időtartama, hány helyszínre vonatkozik az ajánlat.
  • Asszisztenst vagy másodfotóst tartalmaz-e az adott ár?
  • Az átadott fényképek darabszáma, abból mennyi utómunkázott. Milyen minőségű a retus?
  • Van-e extra költsége a garantált darabszámon felüli képeknek?
  • Milyen a képek átadási módja (nyomtatott képek, CD/DVD, pendrive, webgaléria stb.)?
  • Tartalmaz-e a fotózáson felül extra, nem feltétlenül szükséges elemeket (slideshow, nyomtatott képek, fotókönyv)?
  • Elkészítési határidő.

Akár csomagoknál, akár egyedi árajánlat esetén ezek a főbb elemek szükségesek ahhoz, hogy megfelelően mérlegelni tudjunk. Ha nehezen látjuk át a sok információt, legkönnyebben pontozásos módszerrel egyszerűsíthetjük le a dolgokat. A felsorolt szempontokat követve mennyiség/preferencia alapján adjunk pontokat egy előre meghatározott skála szerint, majd az összesítés után rangsorolni tudjuk a szolgáltatókat a tényleges értékük alapján. Ezután egy személyes találkozó lenne ideális mindegyik esélyes jelölttel, de ez sokszor nem kivitelezhető akár a nagy távolság vagy az elfoglaltság miatt. Kérdezzünk rá bátran, ha valami nem teljesen tiszta a kapott árajánlattal kapcsolatban, akár telefonon, emailben, de videohívást is meg lehet beszélni. A bizalom elengedhetetlen a jó együttműködéshez, ehhez pedig az kell, hogy a választott szakember minden téren megfeleljen az elvárásainknak.

Cimkék: , , ,

Tetszett a bejegyzés? Biztosan tetszene másoknak is, oszd meg! Engem érdekel a véleményed, dobj egy hozzászólást!

Megosztás Facebookon