Mi alapján válasszuk ki az esküvői fotósunkat?

Egy korábbi bejegyzésben ahhoz adtunk tippeket, hogy hogyan érdemes elkezdeni a keresést. Ha túl vagyunk az első válogatáson, passzol a stílus és megvan a szimpátia, akkor jöhet a következő kis lista, ami alapján tovább lehet szűkíteni a kört.

Van néhány dolog, amire érdemes figyelni az esküvői fotós keresésénél. Szerencsére meghatározható egy-két szempont, ami alapján könnyen eldönthető, hogy érdemes-e felfogadni az illetőt:

Portfólió: Értelemszerűen mindenki a legjobb munkáival szereti hirdetni magát, éppen ezért nem szerencsés, ha csak ömlesztett galériát tudunk megnézni. Aki szinte csak kreatív fényképeket mutat a portfóliójában, az valószínűleg azért teszi ezt, mert a többi eseményen készített fénykép nem üti meg a mércét. A beállított portrék készítése a legkönnyebben betanulható része az esküvőfotózásnak, a szertartásokon és a lagziban jön ki igazán az, hogy mennyit ér egy fotós. Érdemes olyan szolgáltatókat keresni, akik kérés nélkül sem félnek megmutatni egy-egy teljes eseményt bemutató anyagot (legalább 30-40 fénykép egy esküvő esetén).

Weboldal: A közösségi média remek marketingeszköz, de nem helyettesíti a weboldalt. Egy igényes portfólió csak a célnak megfelelő online felületen lesz a legjobban áttekinthető, ami persze nem olcsó és a fenntartása is körülményesebb, ezért a komolytalan (többnyire hobbi szintű) fotósoknál egy Facebook oldal vagy egy Instagram fiók regisztrálásával már el is van intézve az online jelenlét. Ami még lényeges, hogy van néhány kötelező eleme is a weboldalaknak: az üzemeltető nevét és elérhetőségeit, a vállalkozás telephelyének címét, az adószámot és egyéb információkat is fel kell tüntetni. Ezáltal rendelkezésre áll a szolgáltatókról minden szükséges információ egy gyors ellenőrzéshez. Ha ezeket nem találjuk meg, akkor kérdezzünk rá nyugodtan, hiszen ezek nyilvános adatok.

Információk: Amennyiben a „Rólam” aloldal teljes tartalma egy telefonszámra és e-mail címre korlátozódik, akkor jobb, ha elgondolkodunk. Ha valaki nem akar megtéveszteni minket, akkor legalább azt megemlíti, mióta dolgozik a szakmában, de az is sokat segít a döntésben, ha röviden ismerteti az egyéni stílusát, munkamódszerét, eddigi eredményeit. Talán a legfontosabb mégis az, hogy kiírja az adószámát, ami alapján ellenőrizhető a vállalkozás: van-e engedélye, nincs-e tartozás vagy folyamatban lévő bírósági ügy. A vállalkozás adatain kívül ajánlott árakat is feltüntetni egy szolgáltatói weboldalon. Mindkét fél számára elkerülhető lenne sok felesleges email váltás, de egy óradíj vagy körülbelüli árkategória megadásával annak az esélye is csökken, hogy a szolgáltató a szokásosnál magasabb árajánlatot adjon pl. egy felkapott és drága helyszín tudatában.

Felszerelés: Még ha nem is értünk hozzá igazán, akkor is nézzünk utána, hogy rendelkezik-e az illető a megfelelő mennyiségű és minőségű felszereléssel. Egyedül dolgozó fotós esetén legalább 2 gépvázra, és 2-3 jó minőségű objektívre van szükség. Nem kell a lehető legdrágább eszközökkel dolgozni, de a belépő kategóriás, olcsó holmik biztosan nem megfelelőek erre a típusú munkára. Kérdezzünk rá nyugodtan, már a válaszadás stílusából is sok minden kiderülhet.

Képek feldolgozása: Ha azt olvassuk, hogy az összes átadott fénykép közül csak a fotók bizonyos százaléka, vagy csak a beállított/kreatív fotók kapnak retust, akkor azonnal lépjünk tovább. Retus alatt nem a porcelánbaba kinézetű bőr és az “alakformálás” értendő, a képek bármilyen (színbeli, tartalmi stb.) utólagos korrekciója ide tartozik. Szakmaiatlan úgy átadni egy digitális fényképet, hogy az nincs utómunkázva. A gépekből kieső nyers állomány félkész anyag, a fényképezőgépek által ezekből generált .JPEG fájl átadása sem megoldás, a különböző szituációkból adódó eltérések, a hibák és a színek csak megfelelő fotófeldolgozó programmal korrigálhatóak jól. Ezért van az, hogy egy minőségi munkára minimum 2-4 hetet várni kell, akik néhány nap alatt elkészítik a teljes anyagot, biztosan nem végeznek alapos munkát.

Szerződés és számla: Miután megkaptuk a kért ajánlatot, akkor lehet továbblépni a szerződésre. Online kérhetünk szerződésmintát átolvasásra, ha ezt a fotós nem ajánlja fel, akkor mindenképpen kérdezzünk rá. Fontos, hogy szerződés áttekintése nélkül soha ne bízzunk meg senkit és a foglalóról is kapjunk/kérjünk számlát. Amennyiben a későbbiekben bármilyen probléma lenne, szerződés és számla nélkül nehezen bizonyítható az igazunk. A szolgáltatót és a megbízót is egyaránt védi, hiszen mindkét irányból jöhet olyan probléma, ami miatt esetlegesen a hatóságokhoz kell fordulni. A szerződésnek tartalmaznia kell a vállalkozó adatait (adószám, cégjegyzékszám stb.), amit nyugodtan ellenőrizzünk le, mert magánszeméllyel szolgáltatásról nem köthető érvényes szerződés.

Ha e szempontok alapján megpróbáljuk tovább szűkíteni a megfelelő stílusú és az elképzeléseinkhez passzoló fotósokat, akkor nagy meglepetés nem érhet minket. Véletlenül se csak az árak alapján hozzuk meg a végső döntést, hiszen kevesebb pénzért is találhatunk remek szakembert, ugyanakkor százezreket is el lehet költeni nagy csalódásokra.

Mikre figyeljünk a csomagajánlatoknál?

Természetesen ettől függetlenül az ár is nagyon fontos tényező a választásnál. A lényeg, hogy ne a “szolgáltatás díja / átadott képek darabszáma = érték” egyenlettel próbáljuk meg eldönteni, hogy ténylegesen mit kapunk a pénzünkért.

Niki és Ádám esküvő Zalaegerszeg

Csak az árak és az átadott képek számának összehasonlítása nem ad pontos képet, hiszen ahány fotós, annyi különböző csomag és munkamódszer. Az viszont garantált, hogy nem akkor járunk jól, ha az összes elkészült (akár 1500-2000 db) feldolgozatlan fényképet átadja a fotós. Összeírtuk néhány pontban, hogy milyen információkat érdemes összevetni:

  • Esemény szerinti vagy munkaóra szerinti a díjazás? Óradíj esetén mi a szabályozása az időtúllépésnek?
  • A kreatív fotózás időtartama, hány helyszínre vonatkozik az ajánlat.
  • Asszisztenst vagy másodfotóst tartalmaz-e az adott ár?
  • Az átadott fényképek darabszáma, abból mennyi utómunkázott. Milyen minőségű a retus?
  • Van-e extra költsége a garantált darabszámon felüli képeknek?
  • Milyen a képek átadási módja (nyomtatott képek, CD/DVD, pendrive, webgaléria stb.)?
  • Tartalmaz-e a fotózáson felül extra, nem feltétlenül szükséges elemeket (slideshow, nyomtatott képek, fotókönyv)?
  • Elkészítési határidő.

Akár csomagoknál, akár egyedi árajánlat esetén ezek a főbb elemek szükségesek ahhoz, hogy megfelelően mérlegelni tudjunk. Ha nehezen látjuk át a sok információt, legkönnyebben pontozásos módszerrel egyszerűsíthetjük le a dolgokat. A felsorolt szempontokat követve mennyiség/preferencia alapján adjunk pontokat egy előre meghatározott skála szerint, majd az összesítés után rangsorolni tudjuk a szolgáltatókat a tényleges értékük alapján. Ezután egy személyes találkozó lenne ideális mindegyik esélyes jelölttel, de ez sokszor nem kivitelezhető akár a nagy távolság vagy az elfoglaltság miatt. Kérdezzünk rá bátran, ha valami nem teljesen tiszta a kapott árajánlattal kapcsolatban, akár telefonon, emailben, de videohívást is meg lehet beszélni. A bizalom elengedhetetlen a jó együttműködéshez, ehhez pedig az kell, hogy a választott szakember minden téren megfeleljen az elvárásainknak.

Cimkék: , , ,

Tetszett a bejegyzés? Biztosan tetszene másoknak is, oszd meg! Engem érdekel a véleményed, dobj egy hozzászólást!

Megosztás Facebookon